مزیت تحصیل در هنرستان نسبت به دبیرستان
- ۲۶ آذر ۹۷ ، ۰۶:۲۷
چکیده ای از زندگینامه دکتر حسابی:
نام اصلی: محمود خان میرزا حسابی
زادروز: دوشنبه ۳ اسفند ۱۲۸۱
درگذشت: پنجشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۷۱
علت مرگ: به هنگام درمان قلبی
آرامگاه: شهر دانشگاهی تفرش
محل زندگی: ایران، فرانسه، لبنان، ایالات متحده آمریکا
ملیت: ایرانی
نامهای دیگر: پروفسور محمود حسابی، پروفسور حسابی
تحصیلات: لیسانس: ادبیات، مهندسی راه و ساختمان، ریاضیات، ستارهشناسی و زیستشناسی، مهندسی برق، مهندسی معدن و دکتری فیزیک
از دانشگاه دانشگاه تهران، دانشگاه سوربن، دانشگاه پرینستون، دانشگاه شیکاگو
پیشه: فیزیکدان، سناتور، وزیر آموزش و پرورش
لقب: پدر علم فیزیک ایران،
پدر مهندسی نوین ایران،
پدر فرهنگستان ایران،
پدر علوم نوین ایران
دین: اسلام
مذهب: شیعه
همسر: صدیقه حائری
فرزندان: ایرج حسابی ، انوشه حسابی
مادر: گوهرشاد حسابی
پدر: عباس معزالسلطنه
جایزهها: نشان علمی کوماندور دولا لژیون دونور
نشان علمی افیسیه دولا لژیون دونور
علم یک واژه عربی است که از ریشه علم به معنی آموزش مشتق شده است. در اصطلاح عامیانه ، این کلمه در مورد هر نوع آگاهی که فرد در مورد محیط و مسایل پیرامون خود کسب می کند، اطلاق میگردد. و لذا هرچه میزان آگاهی و معلومات او بیشتر باشد، او را عالمتر میدانند. به همین علت در قدیم به افرادی که در زمینه علوم مذهبی و قرآنی به درجات بالاتری نائل میشدند، علامه میگفتند. مانند علامه امینی که آثار بسیار گرانبهایی از وی بر جای مانده است.
آدمی تمایل دارد که هرچه را ممکن است بداند و بفهمد، زیرا کنجکاو زاده شده است. کنجکاوی انسان از کنجکاوی هر موجود زنده دیگر کاملتر و پایدارتر است. رضایت آدمی در فرو نشاندن این کنجکاوی ، همراه با توانایی او در به خاطر آوردن ، استدلال کردن و ارتباط دادن ، به پیدایش فرهنگ کامل ، و از جمله علم منجر شده است. بنابراین می توان گفت که از همان زمانی که انسان ، پای به این جهان گذاشته است، علم نیز به وجود آمده و با رشد فکری بشر ، علم تکامل یافته است.
معلومات انسان ، وقتی که در مسایل روزانه به کار روند، می توانند در لباسی که فرد میپوشد، خانه ای که در آن زندگی می کند، تاثیر کنند. روشهای مسافرت ، تفریحات ، آموزش و پرورش ، اعتقادات مذهبی ، قضاوتهای اخلاقی و حتی بقای ملی انسان به این معلومات بستگی دارد. اما باید توجه داشته باشیم که وظیفه خود علم به وجود آوردن کاربردهای آن نیست. علم مشتمل بر اصول و قوانین است. پزشکی و روشهای آن مرغوب کردن دانه های نباتی ، تلفن ، رادیو ،موشکها ، هواپیماها و بطور خلاصه چیزهایی که مستقل از این اصول و قوانین تکمیل می شوند، علم نیستند، بلکه محصولات مهندسی یا انقلاب تکنولوژیکهستند.
البته منظور آن نیست که گفته شود کاربردهای علم اهمیتی ندارند. واقع امر آن است که این کاربردها دنیای ما را عمیقاً تغییر دادهاند، بطوری که در بسیاری از موارد نمی توان بدون آنها زندگی خود را ، آن گونه که امروزه می گذرانیم، ادامه دهیم. علم و انقلاب تکنولوژیک هردو بخش بزرگی از کوشش های فرهنگی ، اقتصادی و سیاسی ملتها را در بر گرفته است، بطوریکه درک نکردن هر یک از آنها می تواند پیامدهای خنده آور یا حتی خطرناک به دنبال داشته باشد. اما برای بسیاری از مردم تفاوت میان هدف های علم و انقلاب تکنولوژیک روشن نیست.